صغحه اصلی | وبلاگ حجابِ من | نمایندگان فروش | فروشگاه آنلاین |
درباره طرح

 ...هدف اصلی آن جلسات شروع حرکتی اجتماعی بود. زمینه‌های اجتماعی عمل به این فریضه مهیا و آماده نیست و ابتدا باید در این حوزه کار کرد. ایده‌ی اولیه این بود که باید نشانه‌ای طراحی شود که به راحتی افراد در حین انجام کارهای روزمره و رفت و آمدها حامل آن نشانه باشند. یعنی بدون این که وقت و هزینه خاصی پرداخت نمایند و مواجهه‌ای صورت بگیرد، افراد نشان‌دار شوند و از این طریق اعتقاد و تفکری را بیان کنند...

حجابیه

مورخ:[1393-04-21 05:24:01]
»
»« فضائل حجاب » و « عیوب بی حجابی » چیست؟!

« فضائل حجاب »


چاپ این صفحه « فضائل حجاب » و « عیوب بی حجابی » چیست؟!

 

تکنیک: آبرنگ


۱)حجاب، اطاعت خدا و رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم): خداوند اطاعت از خود و رسولش را بر ما واجب گردانده است آنجا که می فرماید: « وَمَا کَانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَی اللهُ وَ رَسُوْلُهُ أَمْراً أَن یَّکُوْنَ لَهُمُ الْخِیَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَ مَن یَّعْصِ اللهَ وَ رَسُوْلَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً مُّبِیْناً » (احزاب: ۳۶)

«کاری که خدا و پیامبرش در آن داوری نمایند، هیچ مرد و زن مؤمنی در آن کار، از خود اختیاری ندارند. و هر کس از دستور خدا و پیامبرش، سرپیچی نماید، دچار گمراهی کاملاً آشکاری می گردد.»

و خداوند زنان را به حجاب امر نموده است آنجاییکه می فرماید: « وَ قُلْ لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنُ أَبْصَارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوْجَهُنَّ وَ لا یُبْدِیْنَ زِیْنَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَی جُیُوْبِهِنَّ » (نور:۳۱)

« به زنان مؤمن بگو: چشمهای خود را (از نامحرمان) پایین اندازند، عورت های خود را حفظ نمایند و زینت خویش را آشکار نکنند مگر آن مقدار که ظاهر است و روسری هایشان را بر گریبانشان بیندازند. »

رسول اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم) فرموده است: «زن، عورت است». یعنی: ستر و پوشش برای او واجب است.

بقیه در ادامه مطلب

۲) حجاب، عفاف است: خداوند تعهد به حجاب را نشانه عفت و پاکدامنی قرار داده است: « یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِّأَزْوَاجِکَ وَ بَنَاتِکَ وَ نِسَاءِ الْمُؤْمِنِیْنَ یُدْنِیْنَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلابِیْبِهِنَّ ذَالِکَ أَدْنَی أَن یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ »(احزاب:۵۹)

« ای پیامبر! به زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو: روپوش های خود را به خوبی بر خود بیاندازند. با این پوشش، بهتر عفت و پاکدامنی آنها شناخته می شود در نتیجه (از طرف افراد مریض) مورد اذیت و آزار قرار نمی گیرند.»

آیه، اشاره به این مطلب دارد که شناختن محاسن و زیبایی های زن از طرف افراد نامحرم، باعث اذیت و آزار وی می شود و خویشاوندانش را هم در فتنه و دردسر می اندازد. و خداوند به زنان سالخورده ای که مورد تمایل و پذیرش مردان نیستند، اجازه داده تا روپوش ها را بر زمین بگذارند و صورت و دو کف دست را ظاهر سازند. در همین راستا می فرماید: « وَالْقَوَاعِدُ مِنَ النِّسَاءِ الَّلاتِیْ لا یَرْجُوْنَ نِکَاحاً فَلَیْسَ عَلَیْهِنَّ جُنَاحٌ أَن یَّضَعْنَ ثِیَابَهُنَّ غَیْرَ مُتَبَرِّجَاتٍ بِزِیْنَةٍ »(نور:۶۰)

« و بر زنان از کار افتاده و سالخورده ای که دیگر امیدی به نکاح ندارند، گناهی نیست که لباسهایشان را به زمین بگذارند بدون اینکه هدف، خودنمایی و ظاهر کردن زیورآلات باشد.»

۳) حجاب، پاکیزگی و دوری از آلودگی است: خداوند می فرماید: « وَ إِذَا سَأَلْتُمُوْهُنَّ مَتَاعاً فَسْأَلُوْهُنَّ مِن وَّرَاءَ حِجَابٍ ذَالِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوْبِکُمْ وَ قُلُوْبِهِنَّ »(احزاب:۵۳)

« هنگامی که کالا و متاعی (از وسایل منزل) از آنها یعنی همسران پیامبر، خواستید، از پشت پرده، بخواهید. این کار، برای پاکی دلهای شما و دلهای آنان، بهتر است. »

خداوند در این آیه، حجاب را پاکی و طهارت دلهای مردان و زنان مؤمن، نامیده است. زیرا اگر چشم، چیزی را نبیند، دل آرزوی آن را نمی کند. اما اگر چشم، چیزی را ببیند، شاید دل آرزو کند و مشتاق آن گردد شاید هم آرزو نکند و مشتاق آن نگردد. اینجاست که اگر چشم، نبیند، دل پاکتر می ماند و انسان کمتر دچار فتنه و فساد می شود. زیرا حجاب، امید دلهای مریض را قطع می کند. خداوند می فرماید: « فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِیْ فِیْ قَلْبِهِ مَرَضٌ » (احزاب: ۳۲)

« با صدای نرم و نازک، صحبت نکنید که بیماردلان به شما چشم طمع بدوزند. »

۴) حجاب، پوشش است: رسول الله (صلى الله علیه و آله و سلم) فرموده است: «خداوند بسیار پرده پوش و با حیا است و حیاء و ستر را دوست دارد». و همچنین فرموده است: «هر زنی، لباسش را خارج از خانه اش، بیرون بیاورد، خداوند پرده اش را می درد.» یعنی پاداش از جنس عمل است.

۵)حجاب تقوا است: خداوند می فرماید: « یَا بَنِیْ آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنَا عَلَیْکَمْ لِبَاسًا یُّوَارِیْ سَوْآتِکُمْ وَ رِیْشاً و لِبَاسُ التَّقْوَی ذَالِکَ خَیْرٌ » (أعراف: ۲۶)

« ای فرزندان آدم! ما لباسی برای شما درست کردیم که هم عورات شما را می پوشاند و هم مایه تجمل و زیبایی شما می گردد اما بدانید که لباس تقوا، بهترین لباس است. »

۶) حجاب حیا است: پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم) فرموده است: «حیا از ایمان است و جای ایمان در بهشت است». و ام المؤمنین عائشه (رضی الله عنها) فرموده است: «به خانه ای که رسول الله (صلى الله علیه و آله و سلم) وپدرم در آن دفن شده بودند ، وارد می شدم و لباسم را به زمین می گذاشتم و با خود می گفتم: یکی شوهرم و دیگری پدرم است. اما سوگند به خدا، از وقتی که عمر (رضی الله عنه) در آنجا دفن گردید، هر وقت، وارد خانه می شدم به علت شرم و حیا از عمر، لباسم را محکم به بدنم می بستم». در نتیجه حجاب موافق و سازگار با حیایی است که در خلقت زن، نهفته است.

۷) حجاب عزت است: حجاب با عزتی که طبیعت مرد بر اساس آن سرشته شده است، تناسب و سازگاری دارد. البته با طبیعت همان مردی که از فطرت سلیم برخوردار است و دوست ندارد چشم های خائن، به همسر و دخترانش نگاه کنند.

امام علی (رضی الله عنه) در دوران خلافتش فرموده است: «به من خبر رسیده است که زنان شما در بازارها، دوشادوش مردان کافر راه می روند. آیا غیرت شما به حرکت درنمی آید؟ این را بدانید کسی که غیرت ندارد، هیچ خیری در او نیست.»

« عیوب بی حجابی »

۱) بی حجابی نافرمانی خدا و پیامبر است: کسی که از خدا و پیامبرش نافرمانی کند، فقط به خودش ضرر می رساند و به خدا هیچ ضرری نمی رساند. پیامبراکرم (صلى الله علیه و آله و سلم) فرموده است: «همه امتم وارد بهشت می شوند مگر کسی که سرباز زند. » صحابه پرسیدند: ای رسول خدا! چه کسی سرباز می زند؟ فرمود: «کسی که مرا اطاعت کند، وارد بهشت می شود و کسی که مرا نافرمانی کند، در واقع، خودداری نموده است.»

۲) بی حجابی از جاهلیت است: امیه دختر رقیه خدمت پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم) آمد تا با وی بیعت نماید. پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم) فرمود: «با تو بیعت می کنم که به خداوند شرک نورزی، دزدی نکنی، مرتکب عمل زنا نشوی، فرزندت را به قتل نرسانی، به مردم تهمت و افتراء نبندی، نوحه نخوانی و مانند جاهلیت گذشته، خودت را میان بیگانگان به نمایش نگذاری.»

ملاحظه می کنیم که در این حدیث، پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم) بی حجابی را در کنار بزرگترین گناهان کبیره و هلاک کننده ذکر نموده است.

خداوند می فرماید:« وَ قَرْنَ فِیْ بُیُوْتِکُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّةِ الْأُوْلَی»(احزاب:۳۳)

« در خانه هایتان بمانید و همچون جاهلیت پیشین (در میان مردم) با آشکار ساختن اندام و زیورآلات خود ظاهر نشوید.»

رسول الله (صلى الله علیه و آله و سلم) همه امور جاهلیت را ممنوع و حرام نموده است چنانچه در سخنرانی حجه الوداع فرمودند: «امروز همه امور جاهلیت را زیر پا گذاشتم». فرق نمی کند چه بی حجابی جاهلیت باشد، چه حکم جاهلیت، چه گمان جاهلیت، چه تعصب جاهلیت و چه ربای جاهلیت، همه یکسانند.

۳) بی حجابی باعث لعنت و دوری از رحمت خدا می شود: پیامبراکرم (صلى الله علیه و آله و سلم) فرموده است: «به زودی در پایان امت من، زنانی می آیند که به ظاهر، لباس پوشیده اند ولی در واقع، عریان و لخت اند. آنها را لعنت کنید زیرا آنها ملعون اند.»

۴) بی حجابی از صفات جهنمیان است: پیامبر(صلى الله علیه و آله و سلم) فرموده است: «دو گروه از جهنمیانند که من آنها را ندیده ام: گروهی تازیانه هایی مانند دم گاو به دست دارند و مردم را تازیانه می زنند و گروه دوم، زنانی هستند که به ظاهر، لباس پوشیده اند ولی در واقع، عریان و لخت اند. آنها با شکل و حرکات، مردان بیگانه را به طرف خود جذب می کنند و خودشان هم به سوی مردان، تمایل دارند. سرهایشان مانند کوهان شتر است. اینها، وارد بهشت نمی شوند. حتی بوی بهشت هم به مشام آنها نمی رسد و این در حالی است که بوی بهشت از فاصله بسیار طولانی به مشام می رسد.»

۵)بی حجابی نفاق است: رسول الله(صلى الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «بهترین زنان شما، زنانی هستند که محبوب، زائو، همدرد و موافق شما باشند به شرطی که تقوا را رعایت کنند. و بدترین زنان شما، زنانی هستند که حجاب را رعایت نمی کنند و با ناز و تکبر راه می روند، این گروه از زنان، منافق اند. به همین علت، فقط تعداد کمی از زنان، وارد بهشت می شوند.»

۶) بی حجابی پرده دری و رسوایی است: رسول الله (صلى الله علیه و آله و سلم) فرموده است: «هر زنی، لباسش را در غیر خانه شوهرش از تن بیرون آورد و به زمین بگذارد، در حقیقت، پرده میان خود و خداوند را دریده است.»

۷) بی حجابی کار شیاطین است: نگاهی به ماجرای آدم و حوا به ما نشان می دهد که ابلیس، این دشمن خدا، چه علاقه زیادی دارد تا عورات را آشکار سازد، پرده های حجاب را پاره کند و به فساد و فحشاء دامن زند. میتوان گفت که هدف اساسی ابلیس، پرده دری و بی حجابی است. خداوند می فرماید:«یَابَنِیْ آدَمَ لا یَفْتِنَنَّکُمُ الشَّیطَانُ کَمَاأَخْرَجَ أَبَوَیْکُمْ مِنَ الْجَنَّةِ یَنْزِعُ عَنْهُمَالِبَاسَهُمَالِیُرِیَهُمَا سَوْءَاتِهِمَا» (أعراف: ۲۷)

« ای فرزندان آدم! (مواظب باشید) شیطان شما را نفریبد همانگونه که پدر و مادرتان را (فریفت) و از بهشت بیرون کرد و لباس شان را از تن شان بیرون ساخت تا عورات شان را برای آنها نمایان سازد. »

8) بی حجابی کار یهودیان است: یهودیان برای نابود کردن و از بین بردن ملت ها از طریق زنان، تلاش زیادی نموده اند. به طوری که مؤسسات مختلف آنها، بی حجابی را به عنوان یکی از برنده ترین سلاحها مورد استفاده قرار داده اند تا جاییکه رسول الله (صلى الله علیه و آله و سلم) فرموده است: «از فتنه دنیا و فتنه زنان، پرهیز کنید. زیرا اولین فتنه در بنی اسرائیل از طریق زنان بود.»

این زنانی که امروز از زنان یهود و نصاری تقلید می کنند و با دستورات خدا و پیامبرش مخالفت می کنند، با یهودی که مورد خشم و غضب خداوند قرار گرفته چقدر نزدیک و شبیه اند.

۹) بی حجابی، حیوانیت، ارتجاع و عقب ماندگی است: برهنگی، طبیعت و خصلت حیوانات است. هرگاه، انسان به سوی آن گرایش پیدا کند، به عقب برمی گردد و به مرتبه ای پایین تر از مرتبه انسانیت که خدا به بشر ارزانی داشته و میل و گرایش به حجاب و پوشش را در نهاد و فطرت او گذاشته، سقوط می کند.

بی حجابی دروازه فسادی فراگیر است: کسی که به نصوص شریعت و رویدادهای تاریخی بیندیشد، به مفاسد و ضررهای بی حجابی بر دین و دنیا پی خواهد برد به ویژه هنگامی که در کنار بی حجابی، اختلاط زن و مرد هم باشد
 


گرد آورنده:سایت دلپریزاد

حجاب ِ من |  کیمیا سامانه